Chevy Equinox EV Forum banner

Ongevraagde noodstop

983 views 27 replies 13 participants last post by  Steverino  
#1 ·
We hebben dit nu twee keer meegemaakt
Iemand anders? Dit is eng.

#2 ·
In welke situatie? Was het een noodstop of een tikje op de rem? De auto zal reageren op waargenomen gevaren, je kunt er meestal doorheen komen door op het gaspedaal te drukken, GM vermeldt dit zelfs in de gebruikershandleiding.

Mijn Bolt reageert op sommige voertuigen die van opzij naderen, maar het is nooit eng als je eenmaal begrijpt hoe het voertuig reageert.

#3 ·
Beide keren bracht het ons tot stilstand. De eerste keer moesten we de motor uitzetten en opnieuw starten. Deze keer hebben we de auto niet uitgezet. Het andere aspect is dat we de rem moeten gebruiken. Rijden met één pedaal werkt niet terwijl we ons een weg naar huis banen.

#5 ·
55 mph in een zone van 55. Tweerichtingssnelweg. 14:00 uur. Reisend naar het noordwesten op een zonnige dag. Niets voor ons, de auto achter ons was te dichtbij en als we niet op de vluchtstrook hadden kunnen rijden, zouden ze ons van achteren hebben aangereden. Geen herten, geen schaduwen.

#8 ·
We hebben dit nu twee keer meegemaakt
Nog iemand? Dit is beangstigend.
Dit overkwam me toen ik probeerde het verkeer op de snelweg op te rijden. Een auto liet me vriendelijk invoegen en toen paste de EQEV een paniekstop toe, wat bijna tot een botsing leidde. Ik heb alle automatische stopsystemen uitgeschakeld. Ik neem die beslissingen liever zelf.

#10 ·
Ik heb alle automatische stopsystemen uitgeschakeld. Ik neem die beslissingen liever zelf.
Ik heb de automatische remsystemen op dag één uitgeschakeld. Mijn vrouw stond erop dat ik ook de trillende stoelwaarschuwingen uitschakelde, anders zou ze weigeren in de auto te rijden.

#13 ·
Ik heb de Front Collision Alert op zowel mijn Bolt als nu op mijn ☰ uitgeschakeld. Ik gaf de ☰ een kans, maar net als de Bolt geeft deze gewoon te vaak valse alarmen.

De meeste van mijn valse alarmen waren dat de auto een object zag dat geen echte dreiging was, reageerde op de dreiging door de remmen te blokkeren (banden piepen), realiseerde zich dat het een fout had gemaakt en de remmen losliet. In zo'n situatie is het geen optie om de computer te overschrijven door op het gaspedaal te drukken. Het is allemaal voorbij voordat je kunt reageren.

Ik hou van het idee van de functie, maar de technologie is nog niet slim genoeg. Meer gedoe dan het waard is.

• Like
Reactions: Geohec
#16 ·
Als de auto ooit vol in de remmen is gegaan als reactie op een tegemoetkomende auto die op zijn rijstrook reed, denk je er twee keer over na. Ik maak me iets meer zorgen om van achteren te worden aangereden dan om een object voor de auto te missen dat de camera's zullen vastleggen.

Ieder het zijne. Gewoon persoonlijke voorkeur.

• Like
Reactions: Geohec
#17 ·
Als je ooit hebt meegemaakt dat de auto op de rem trapte als reactie op een tegemoetkomende auto die binnen zijn rijstrook reed, denk je twee keer na. Ik maak me iets meer zorgen om van achteren te worden aangereden dan om een object voor de auto te missen dat de camera's zullen vastleggen.

Ieder het zijne. Gewoon persoonlijke voorkeur.
Ik heb meegemaakt dat het reageerde op tegemoetkomende auto's in scherpe bochten wanneer de auto's afdreven, maar het was nooit een harde rem. Niet onherstelbaar of gevaarlijk.

#20 ·
Mijn auto remt de neiging om te remmen bij het passeren van een semi op de naastgelegen rijbaan op een snelweg. Ziet iets dat te dicht bij mijn rijbaan is, en remt dan hard. Het maakt de auto achter me absoluut bang... en ik krijg blikken. Ik ben ook erg nerveus dat ik van achteren word aangereden!!
Klinkt deze automatische remactie alsof het u en de andere weggebruikers veiliger maakt, of lijkt het potentieel gevaarlijke situaties te creëren? “Maakt de auto achter me bang” klinkt niet als een wenselijk resultaat, maar eerder alsof het onnodig remmen meer problemen veroorzaakt dan het voorkomt. Ik heb de automatische remfuncties in de instellingen van de auto uitgeschakeld.

#22 ·
Behalve dat ik twee donkere en regenachtige nachten uit mijn hellende oprit reed, greep de noodrem eenmaal in toen ik in een bochtbaan reed en de auto voor me abrupt stopte. Ik weet zeker dat ik op tijd zou hebben gestopt, maar de noodremmen kwamen in werking en dat stopte me ongeveer twee voet van het voertuig voor me. Als ik al deze berichten lees, ben ik geneigd om de automatische noodrem uit te schakelen. Als ik echter nooit een probleem had gehad zoals sommige leden hier, zou ik het waarschijnlijk gewoon aan moeten laten staan.

#25 ·
Als ik al deze berichten lees, ben ik geneigd om de automatische noodremming uit te schakelen. Maar als ik nooit een probleem had gehad zoals sommige leden hier, zou ik het waarschijnlijk gewoon aan moeten laten staan.
In de eerste 3 maanden van het bezit had ik twee keer een spook-achteruitrijremming toen ik uit mijn zacht glooiende oprit reed, wat schokkend was. In dezelfde periode had ik een situatie met voorremmen waarbij bij ongeveer 15-20 mph iemand in een rijstrook wilde invoegen die de laatste kans was om vanaf een stadsstraat op een oprit te komen, wat ik wilde toestaan en ze zelfs wenkte, toen de auto abrupt stopte. Ik werd er bijna achterop gereden omdat de auto dicht achter me reed en zich klaarmaakte om de oprit op te rijden.
Met beperkte beschikbaarheid van onderdelen en geen ETA voor onderdelen, heb ik ervoor gekozen om alle door de auto toegestane automatische remfuncties te verwijderen. Ik rijd al 40 jaar zonder en dacht dat ik die trend kon voortzetten.

#24 ·
Ja, dat is ons gisteren overkomen in het sluipverkeer. Stilstaande auto rechts, de bestuurder (niet ik) zwaaide de Equinox EV naar links in het langzame verkeer, de late dagzon in (niet zeker of de richtingaanwijzer werd gebruikt). Toen de auto de linkerbaan op schoof, WHAM! Ik dacht dat we van achteren waren geraakt. De auto achter ons toeterde in plaats daarvan. Mijn gok is dat de auto de langzaam rijdende auto ervoor zag als een obstakel ten opzichte van onze snelheid, of verward was door alle lichtreflecties van de laagstaande zon. Ik betwijfel of de richtingaanwijzer er iets mee te maken had. Hoe dan ook, het was zenuwslopend, ja. Ik denk dat het veiliger kan zijn om AEB uit te schakelen dan erop te vertrouwen dat de volgende auto remt.

#27 ·
Het is meerdere keren op mijn oprit gebeurd, wat vervelend is, maar we hebben één enge situatie gehad. We reden de stad in, kwamen bij een stoplicht, maakten ons klaar om rechtsaf te slaan, geen auto direct voor ons, een persoon op een fiets op de stoep rechts van ons, maar een goede 10-15 voet van ons verwijderd, niet direct naast ons. We reden misschien 10 mijl per uur, en de auto remde plotseling de handrem. Het voelde alsof we iets hadden geraakt, maar nadat ik hem in de parkeerstand had gezet (midden op straat met ander verkeer om ons heen) en de handrem had losgelaten, kon ik weer rijden, maar het was een erg enge situatie. Gelukkig was de persoon achter ons niet zo dichtbij ons; anders waren we waarschijnlijk van achteren aangereden.