Chevy Equinox EV Forum banner

Meningen over Nokian Hakkapeliitta R5 SUV winterbanden?

5.3K views 21 replies 6 participants last post by  Andre YUL  
#1 ·
Ik heb een set 19" wielen besteld voor mijn binnenkort te arriveren 3LT. Ik neig naar deze band. Mijn redenatie:

• De R5 EV-specifieke versie bestaat niet in mijn maat.
  • Het gewicht van de Equinox EV is groter dan dat van een ICE Blazer en vergelijkbaar met een Bronco, wat naar mijn mening een SUV/lichte vrachtwagenband rechtvaardigt in plaats van een auto/kleine SUV-band.
  • Hoewel de Michelin X-Ice uitstekend is, is de load index voor de studless 103. Dat zou overeenkomen met de OEM-banden op 19" wielen. De R5 SUV is 107.
  • Voor SUV's geven zowel Consumer Reports als Protégez-vous (de Quebec-versie van CR) de R5 SUV hun hoogste score voor studless winterbanden.
  • De rolweerstand is blijkbaar erg goed, wat aanbevolen wordt voor EV's.
  • Zelfs als het niet hun EV-specifieke model is, beveelt Nokian het aan voor EV's.

Ik ben me ervan bewust dat hij niet de beste beoordeling heeft voor nat remmen en dat hij vrij duur is. Voor een set van 4 is het ongeveer $100 CND meer dan de belangrijkste concurrenten in mijn markt.

Heeft u meningen om te delen over deze of concurrerende premium studless winterbanden? Bedankt.

#2 ·
Sorry, geen inzichten voor deze specifieke banden.

Maar ik ben op zoek naar 18 inch en merkte dat de 235/65R18 Michelin X-Ice (zonder noppen) een loadindex van 110 heeft, terwijl de 245/55R19's inderdaad 103 hebben. De 18's worden vermeld als "XL" en de 19's niet, wat denk ik het verschil is.

#3 ·
Ik heb de 18" Michelin X-Ice North 4 SUV 105T (met noppen) en 18" velgen gekocht, ze eerder deze week ontvangen en geïnstalleerd voor testdoeleinden. Alles past zeer goed, veel ruimte bij de remklauwen, nergens wrijving met maximale besturing links en rechts tijdens het rukken aan de remmen om de ophanging samen te drukken etc.. Al met al een goede aankoop.

#4 · (Edited)
Ik was in eerste instantie aan het kijken naar 18", omdat de banden goedkoper zijn en 19" in aftermarket velgen erg moeilijk te vinden is.

Ik wacht nog op bevestiging dat ze op voorraad zijn, maar het lijkt erop dat er een deal was voor OEM 19" velgen die te goed was om te laten schieten als ze nog een set van 4 kunnen vinden... Ik zou het maandag zeker moeten weten.

#11 ·
Ik was eerst aan het kijken naar 18", omdat de banden goedkoper zijn en 19" in aftermarket velgen erg moeilijk te vinden is.

Ik wacht nog op bevestiging dat ze op voorraad zijn, maar het lijkt erop dat er een deal was voor OEM 19" velgen die te goed was om te laten schieten als ze nog een set van 4 kunnen vinden... Ik zou het maandag zeker moeten weten.
Vertelde ons Andre, als je de deal hebt voor 19" OEM MAG

Groeten

#10 ·
Ik woon in de stad en heb nog nooit banden met spikes gehad. Ik weet dat ze in Quebec legaal zijn van 15 oktober tot 1 mei.

Wat voor soort rijgedrag doe je meestal (snelweg, landelijk, stedelijk, etc.)? Hoe vergelijk je de banden met spikes? Heb je veel situaties meegemaakt waarin je spikes een probleem waren (parkeergarages, bepaalde Amerikaanse staten, etc.)? Ik weet dat Ontario de spikes in het juiste seizoen toestaat als de auto buiten de provincie is geregistreerd.

#12 ·
Ik woon in de stad en heb nog nooit banden met spikes gehad. Ik weet dat ze in Quebec legaal zijn van 15 oktober tot 1 mei.

Wat voor soort rijden doet u meestal (snelweg, landelijk, stedelijk, etc.)? Hoe vindt u de banden met spikes in vergelijking? Heeft u veel situaties meegemaakt waarin uw spikes een probleem vormden (parkeergarages, bepaalde Amerikaanse staten, etc.)? Ik weet dat Ontario de spikes in het juiste seizoen toestaat als de auto buiten de provincie is geregistreerd.
Toen ik in Gatineau woonde, had ik nooit banden met spikes nodig, en ook mijn flatgebouw stond ze niet toe in de keldergarage vanwege een rubberen epoxyvloer. Nu ik met pensioen ben in mijn geboorteplaats in New Brunswick, woon ik in een landelijke omgeving. Banden met spikes zijn geen must, maar ze zijn soms erg handig. Ik heb een afgesloten garage en ik zal de betonnen vloer ervan moeten bedekken met oude tapijtstrips, zodat de spikes deze niet te veel beschadigen. Als je in de stad of heel dichtbij woont, zou je ze niet nodig moeten hebben, maar ik denk dat het allemaal afhangt van hoe je rijdt en hoeveel je echt moet rijden als de wegen slecht en ijzig zijn. Ik heb ze nodig zodat ik voor mijn moeder kan zorgen die 3 uur verderop woont als dat nodig is...

Ik reis in de winter niet veel buiten de provincie, maar ik heb het onderzocht en als ik naar de staten zou moeten gaan, hebben de meeste noordelijke staten geen problemen met banden met spikes tijdens het seizoen.

Ze zijn luidruchtiger dan niet-bespikte banden, maar na een tijdje hoor ik ze niet meer...

Ik hoop dat dit helpt.

#15 · (Edited)
Weten jullie of we echt de tpms-sensor nodig hebben, of dat ik alleen een vervelend lampje op het dashboard krijg in de winter, maar dat is het dan?
Ik heb ze nog nooit aan mijn winterbanden toegevoegd, maar ga dat nu wel doen. Waarom? Correct opgepompte banden zijn veiliger, efficiënter en gaan langer mee. Ook is de waardeberekening veranderd.

De prijzen van TPMS zijn gedaald. Ook rekende mijn Lexus-dealer in 2012 kosten om ze bij elke bandenwissel opnieuw te programmeren. Nu rekent mijn lokale garage geen kosten om TPMS opnieuw te programmeren en ik zal veel grotere en duurdere banden hebben dan bij elke vorige auto.

Een paar jaar geleden besefte ik niet dat ik een lekke band had voordat ik op de snelweg aankwam. Tegen de tijd dat ik veilig kon stoppen, was de band kapot. Meestal wissel je banden minimaal per paar (ik heb ze alle 4 gewisseld). Op 15" banden is dat een dure fout. Op 18" of 19" is het erger...

#17 ·
Wat kost meer, als je het potentiële veiligheidsprobleem negeert dat wordt veroorzaakt door het niet weten of je band(en) te zacht (of te hard) zijn opgepompt? Het vervangen van een band die beschadigd is door een lekke band of 4 TPMS-sensoren? Antwoord: de band zal duurder zijn.

• Like
Reactions: Reg
#19 ·
Afgezien van het potentiële veiligheidsprobleem dat wordt veroorzaakt door het niet weten of uw band(en) te weinig (of te veel) zijn opgepompt, wat kost meer? Het vervangen van een band die beschadigd is door een lekke band of 4 TPMS-sensoren? Antwoord: de band zal meer kosten.
Dat klopt... Sommige mensen zullen je vertellen: "Ik rijd al 50 jaar en heb nog nooit een domme computer nodig gehad om me te vertellen dat mijn banden te zacht zijn!!!" LOL Ik ben meer van: Nou, daar is technologie voor, we vinden dingen uit om de wereld veiliger te maken voor iedereen. Ik was 6 of 7 en ik herinner me dat ik achterin de auto van mijn vader zat zonder veiligheidsgordel, zonder kinderzitje, en mijn moeder had mijn kleine broertje op haar arm op de voorstoel... Godzijdank hebben we geen ongeluk gehad!.. Vandaag de dag hebben we al deze hulpmiddelen om schade te voorkomen. ok, teveel gezwetst vandaag.. proost.